Dringend werk maken van vraaggericht openbaar vervoer

Door Annick De Ridder op 22 januari 2014, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbaar vervoer

Gisteren nam ik deel aan het Febiac Mobiliteitsdebat over parkeerbeleid en rekeningrijden. Het debat was bij wijlen heftig maar wel zeer interessant. De VVM De Lijn stelt nu zélf de gratispolitiek en huidige invulling van de basismobiliteit in vraag. Zou het dan toch gedaan zijn met het heilige (SP.a) huisje?

Ook tijdens het actualiteitsdebat op woensdag houden de socialisten als enige vast aan de gratis aanbodpolitiek. Dit ondanks de duidelijke cijfers: van 1999 tot 2009 verdrievoudigden de middelen van De Lijn. Tegelijk bleef het aandeel van openbaar vervoer in woon-werk verkeer ongewijzigd. We moeten dus dringend werk maken van vraaggericht openbaar vervoer: bussen en trams (extra) daar waar nodig, onderbezette lijnen vervangen door een belbus of taxi. Ook de verdere toepassing van het ‘Groene Golf’-systeem, waarbij verkeerslichten op groen springen wanneer verkeer een kruispunt nadert. Dit komt zowel het openbaar als privévervoer ten goede. Tenslotte moeten we werken aan aansluitingen, randparkings met snelle verbindingen richting stad, een correcte prijs voor kwaliteit enz...

N-VA wil dat in het volgende regeerakkoord er meer werk gemaakt wordt van een performant openbaar vervoer, dat rijdt daar waar de Vlaming het echt nodig heeft. En wie weet, de Vlaming is misschien zelfs bereid te betalen voor kwaliteit, in plaats van pure aanbodpolitiek gratis in schoot geworpen te krijgen ....

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is