Vernieuwde Scheldekaaien winnen prijs voor Beste Openbare Ruimte

Door Annick De Ridder op 9 juni 2020, over deze onderwerpen: Antwerpen, Openbare Werken
Annick De Ridder staat op de Scheldekaaien met de prijs voor Beste Publieke Plaats in haar handen

Dinsdag kregen de vernieuwde Scheldekaaien de prijs voor Beste Publieke Ruimte. Antwerps schepen van stadsontwikkeling Annick De Ridder kreeg de prijs uit de -virtuele- handen van Vlaams minister voor openbare werken Lydia Peeters. "Dit is de kers op de taart van dit project", lacht de schepen.

Elk jaar reikt Infopunt Publieke Ruimte een onderscheiding uit aan de ‘beste’ openbare ruimte van Vlaanderen en Brussel. De Prijs Publieke Ruimte is een erkenning voor goed opdrachtgeverschap en voor een kwaliteitsvol ontwerp en vakkundige uitvoering van het project. Dit jaar vond de prijsuitreiking plaats via livestream.

Vijf nominaties

In het kader van het twintigjarig bestaan van de Voetgangersbeweging is de jury op zoek gegaan naar vijf projecten waar prominent aandacht gaat naar de voetganger. Uit 49 inzendingen nomineerde een vakjury vijf projecten voor de jaarlijkse Prijs Publieke Ruimte. Mechelen, dat twee jaar geleden de prijs won, liep dit jaar opnieuw in de kijker met de herinrichting van de dorpskern van Hombeek. Antwerpen sleepte twee nominaties in de wacht met de vernieuwing van de Scheldekaaien Sint-Andries en Zuid en met de aanleg van het Rozemaaipark in Ekeren. Het Brussels gewest wist de jury te charmeren met de aanleg van tramlijn 9 tussen Ganshoren en Jette en de daaraan gekoppelde stadsvernieuwingsprojecten. Herentals tenslotte vormde het ingesloten binnengebied Schaliken om tot een hedendaags park op een steenworp van het stadscentrum.

Van parking tot ontmoetingsplek

Het gebied Sint-Andries en Zuid is een van de deelgebieden van het masterplan Scheldekaaien. Het masterplan legde de krijtlijnen vast voor de heraanleg van de Scheldekaaien, vanaf het Eilandje in het noorden tot Blue Gate Antwerp in het zuiden van de stad. Het probeert twee schijnbaar tegengestelde agenda’s te verzoenen. Aan de ene kant wil het over een lengte van zeven kilometer een Stad aan de Stroom realiseren, met een nieuwe openbare ruimte die de band tussen rivier en stad in ere herstelt. Aan de andere kant moet het Sigmaplan worden uitgevoerd om de stad te beschermen tegen datzelfde water met een nieuwe, hogere en ononderbroken waterkering. De waterkering verdeelt het kaaigebied in een droge stadszijde en een overstroombare rivierzijde.

Antwerps schepen van stadsontwikkeling en haven Annick De Ridder is uiteraard enorm tevreden. “De Schelde maakt van Antwerpen een sterk merk en is doorheen de eeuwen altijd de levensader van onze stad geweest. Met de heraanleg van onze Scheldekaaien creëren we een nieuwe toegangspoort om Antwerpen aan het water te beleven en zorgen we ervoor dat de Antwerpenaar terug met zijn gezicht naar de stroom gaat leven. Het is een nieuw landmark voor bewoners en bezoekers. De Prijs Publieke Ruimte is dan ook de kers op de taart voor iedereen die zich heeft ingespannen om tot dit prachtig resultaat te komen.”

“De stad Antwerpen en De Vlaamse Waterweg hebben de noodzakelijke werken van het Sigmaplan om de stad te beschermen tegen overstromingen zijn aangegrepen om de stad opnieuw bij de Schelde te brengen", motiveert juryvoorzitter Jan Vilain. "Vroeger waren de kaaien een parking waar mensen van buiten Antwerpen hun auto achterlieten om de stad in te trekken. Vandaag komen stadsbewoners naar hier om uit te waaien, de voeten in het water te steken, afscheid te nemen van een dierbare of van de zonsondergang te genieten. De Scheldekaaien zijn een bestemming op zich geworden waar voetgangers een openruimtegevoel krijgen dat zelden zo dicht bij een stadscentrum te vinden is. Tijdens de coronalockdown is overduidelijk gebleken dat steden nood hebben aan zulke plekken.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
5
De gemiddelde score is