
Niet alleen voor korte ritjes, ook voor woon-werkverkeer kiest meer dan een op de vijf Vlamingen intussen de fiets. “Dat zijn de beste cijfers ooit”, zegt De Ridder. “Het toont dat we de Vlaming effectief kunnen verleiden om een alternatief voor de auto te kiezen. En voor woon-werkverkeer zitten we zelfs al rond 22 procent.”
Masterplan Fiets in de maak
Toch blijft de ambitie groot. In het Vlaamse regeerakkoord staat voor het eerst een allesomvattend Masterplan Fiets. “We hebben altijd al veel geïnvesteerd in de fiets, maar er was nog nooit een overkoepelend plan”, legt De Ridder uit. “Daar werken we nu aan, met duidelijke doelstellingen en acties om in 2040 aan dertig procent fietsgebruik te geraken. Dat gaat over infrastructuur, maar ook over hoe we mensen kunnen stimuleren en opleiden, en over handhaving.”
Met 300 miljoen euro per jaar investeert Vlaanderen al jaren in een ongezien tempo in fietsinfrastructuur. De Ridder verhoogt bovendien het Fietsfonds, dat de provincies beheren, van 15 naar 25 miljoen euro. Volgens de minister is dat een belangrijk signaal richting de lokale besturen: “Met dat geld kunnen steden en gemeenten samen met de provincies zelf extra fietsinfrastructuur aanleggen.”
Fietsvriendelijk Vlaanderen
Meer fietspaden betekent meer veiligheid. Toch leeft bij veel Vlamingen nog het gevoel dat fietsen gevaarlijk blijft, zeker op gewestwegen zonder afgescheiden fietspad. De Ridder wijst toch op de vooruitgang: “In de cijfers zien we een sterke stijging, van 38 naar 44 procent. En nog belangrijker: steeds meer Vlamingen vinden Vlaanderen fietsvriendelijk. We zijn van 43 procent naar 51 procent gegaan. Maar ik ben de eerste om te zeggen dat we nog niet klaar zijn. We blijven stevig investeren, bijvoorbeeld in afgescheiden fietspaden en veilige kruispunten.”
Fietshelm verplichten?
Een heikel punt blijft de discussie over de fietshelm. Artsen pleiten geregeld voor een verplichting, maar volgens de minister kan dat een averechts effect hebben. “Ik begrijp de spoedartsen heel goed, want zij zien de zware ongevallen binnenkomen”, zegt ze. “Maar we vrezen dat mensen dan terug naar de auto zullen grijpen. Daarom is ook de Fietsersbond tegen een verplichting. Wij kiezen voor sensibilisering: mensen overtuigen van het nut van een helm, tonen dat het levens kan redden. Zelf draag ik er altijd één. Ik heb er thuis, op het kabinet en zelfs in mijn auto liggen”, besluit de minister.