De discussie over de samenwerking met privébedrijven laaide op na een uitspraak van de politierechtbank in Vilvoorde. Een rechter schrapte daar een snelheidsovertreding omdat de vaststelling niet gebeurde door iemand die bevoegd was. De rechter wees er bovendien op dat de lokale overheden zelf de flitstoestellen moeten financieren, niet een private partner.
Verkeersveiligheid moet centraal staan
Het nut van trajectcontroles staat voor De Ridder niet ter discussie. Wel de manier waarop ze worden ingericht. “Het bevorderen van de verkeersveiligheid moet centraal staan bij trajectcontroles, en het is de vraag of de betrokkenheid van een private partner daarvoor echt nodig is.”
"Lokale besturen moeten de snelheid kunnen blijven handhaven”, stelt De Ridder. “Maar het doel moet altijd zijn om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen, niet om private kassen te spijzen onder onredelijke voorwaarden." Daarom raadt De Ridder lokale besturen die nu nog overwegen om voor nieuwe trajectcontroles samen te werken met een private partner aan om te wachten met hun handtekening te zetten.
Wat er moet gebeuren met de contracten van de 60 à 70 gemeenten die nu al op die manier samenwerken voor lokale trajectcontroles, is nog niet helemaal duidelijk. "Ik ben ook jurist. We zitten daar vast met die contracten, maar we gaan dat juridisch grondig onderzoeken", besluit De Ridder.