Tijdens een controleactie aan de halte Veemarkt in Mechelen gaf Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport Annick De Ridder toelichting bij de nieuwe campagne. 

“Zwartrijden zorgt terecht voor veel ergernis bij reizigers die wel correct betalen op bus en tram. Daarom voeren we de controles serieus op, vooral op probleemlijnen, die we via camerabewaking perfect in beeld hebben. De pakkans moet omhoog. Wie zwart rijdt en betrapt wordt, zal dat voelen in de portemonnee: boetes tot 400 euro zijn niet min”, zegt De Ridder.

Meer controles = meer betrapte zwartrijders

Dit jaar (tot eind september) werden al meer dan 2,1 miljoen reizigers gecontroleerd. Tegen het einde van het jaar zullen dat 2,7 miljoen gecontroleerde reizigers zijn.

In 2024 lag het aandeel betrapte zwartrijders tijdens het jaar hoger, maar daalde het percentage naar het einde van het jaar tot 3,5%. In 2025 zien we opnieuw een lichte stijging, met een piek in april (4,3%) en augustus (4,6%).

Dat hoeft niet te verwonderen. De Lijn zet vandaag in op veel gerichtere controles. De teams worden ingezet op lijnen, momenten en plaatsen waar we het meest zwartrijders verwachten. Die gerichte aanpak maakt de controles efficiënter en heeft op termijn een ontradend effect. Het uiteindelijke doel blijft duidelijk: minder zwartrijders en meer rechtvaardigheid. 

Zwartrijden heeft gevolgen

“Wie zonder geldig vervoerbewijs reist, krijgt een boete van minimaal 107 euro. Bij herhaling kan dat bedrag oplopen tot 400 euro. Dagelijks zijn de lijncontroleurs van De Lijn op pad, verspreid over alle Vlaamse regio’s”, aldus minister De Ridder.

“Daarnaast blijven we aandringen op bodycams voor onze controleurs en chauffeurs op probleemlijnen. Dit werkt agressie-ontradend, en vermijdt discussies bij incidenten. Het zal het beroep aantrekkelijker maken. Hopelijk krijgen we hier snel federale toelating voor.”