Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport
Vlaams mobiliteitsminister Annick De Ridder schroeft ambities fors op met Masterplan Fiets: “30% fietsverplaatsingen tegen 2040”
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder presenteert het nieuwe Masterplan Fiets, dat Vlaanderen klaar moet maken om uit te groeien tot dé Europese fietsregio. Momenteel moeten we enkel Nederland nog laten voorgaan. “Met dit Masterplan Fiets kiest Vlaanderen resoluut voor veilige, hoogwaardige fietsinfrastructuur. Deze legislatuur investeren we 100 miljoen euro extra bovenop de jaarlijkse 300 miljoen euro. Ons doel is helder en ambitieus: tegen 2040 moet 30% van de verplaatsingen per fiets gebeuren.”
Sterke investeringssprong binnen het GIP
Vlaanderen investeerde de afgelopen jaren al gemiddeld 300 miljoen euro per jaar in fietsinfrastructuur, maar met het nieuwe Masterplan Fiets wordt opnieuw een stevige versnelling ingezet. De Vlaamse Regering geeft deze legislatuur nog eens 100 miljoen euro extra. Via het Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) worden ontbrekende schakels weggewerkt, infrastructuur versneld op niveau gebracht en fietsveiligheid verder verhoogd.
Fietsfonds stijgt van 15 naar 25 miljoen euro
Ook het Fietsfonds krijgt een aanzienlijke versterking. Vanaf 2026 gaat het budget van 15 naar 25 miljoen euro per jaar, een cruciale opstap voor lokale besturen die instaan voor 60% van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF). Dankzij deze middelen kunnen gemeenten missing links sneller realiseren en investeren in infrastructuur met de grootste hefboomfunctie en aantoonbare impact op de modal shift.
Versnelling in beheer en onderhoud
Naast nieuwe aanleg wordt het structureel onderhoud fors opgeschaald: van 924 miljoen euro per jaar naar 1,4 miljard euro per jaar tegen 2029 voor het totale weg- water- en fietsinfrastructuurbeheer. Dat moet leiden tot snellere vernieuwing en verhoogde veiligheid. Vlaanderen onderzoekt tegelijk hoe het beheer van fietspaden — vandaag versnipperd over lokale besturen, AWV en De Vlaamse Waterweg — efficiënter en meer gecentraliseerd kan worden georganiseerd.
Nieuwe maatregelen rond combimobiliteit
Het Masterplan Fiets versterkt ook de koppeling tussen fietsen en andere vervoersmodi:
- Lokale besturen krijgen binnen vervoer op maat meer ruimte om gericht fietsbeleid uit te rollen.
- Vlaanderen gaat met NMBS in overleg voor een ruimer en kwalitatief aanbod van fietsenstallingen aan treinstations.
- Op Hoppinpunten, scholen, ziekenhuizen en andere publieke locaties worden extra inspanningen geleverd voor veilige, diefstalbestendige stallingen.
Verkeersveiligheid blijft prioriteit
Veiligheid blijft een topprioriteit. Naast de infrastructurele projecten wordt er ingezet op gerichte sensibilisering rond helmgebruik, zichtbaarheid en hoffelijkheid. Innovatie krijgt een prominente plaats, onder meer via slimme verkeerslichten die zorgen voor een vlotte en veilige doorstroming voor alle verkeersmodi.
Korte verplaatsing? Fiets eerst.
Vlaanderen zal ook een gerichte campagne lanceren om elke verplaatsing tot 5 km zoveel mogelijk per fiets af te leggen. “Met die campagne mikken we echt op de quick wins, want bijna de helft van alle verplaatsingen in Vlaanderen bedraagt 5 kilometer of minder. Dat toont aan dat er nog een onbenut groeipotentieel is”, benadrukt De Ridder.
Daarnaast krijgt elke Vlaamse administratie een eigen fietsaanspreekpunt, zodat fietsstimulering structureel verankerd wordt in alle beleidsdomeinen — van Onderwijs en Sport tot Gezondheid, Toerisme en Werk.
“Met dit Masterplan Fiets is de koers duidelijk: Vlaanderen gaat voor 30% fietsverplaatsingen tegen 2040 en dit plan levert de middelen, structuur en daadkracht om dat waar te maken”, besluit de minister.