Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport
Kruimelpad
Meer capaciteit op waterbus vanaf midden oktober / Artikel Flows
Annick De Ridder: "Meer capaciteit op De Waterbus vanaf midden oktober."
Veel boze reacties van fietsende pendelaars toen Aqualiner eind augustus dreigde geen fietsen meer toe te laten op de waterbus tijdens de spitsuren. Het verbod werd diezelfde dag nog door MDK in de kiem gesmoord. Er is nu meer capaciteit gevonden.
Door te weinig capaciteit op zijn schepen tijdens de ochtend- en avondspits wilde Aqualiner vanaf 1 september geen fietsen (met uitzondering van plooifietsen en steps) meer toelaten op zijn schepen in de richting van en naar de haven. Die boodschap kon toen op veel boze reacties rekenen van bedrijven, beroepsverenigingen en pendelaars die dagelijks hun fiets gebruiken om op hun werk in de haven te geraken. Er kwam meteen een reactie van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) waardoor het verbod nog dezelfde dag werd opgeheven. Havenschepen Annick De Ridder beloofde toen hierover een parlementaire vraag te richten aan het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters, die nu met een aantal oplossingen op de proppen komt.
Acute problemen van de baan
Zo wilde De Ridder weten of er gekeken werd naar een uitbreiding van de capaciteit of naar het inzetten van nieuwe schepen zoals bijvoorbeeld snelle catamarans met een ruim achterdek, die als fietsenstalling kan dienen. Ze verwees hiermee naar een artikel van Flowsredacteur Stefan Verberckmoes.
Minister Peeters reageerde door te zeggen dat: "Op basis van de effectieve reizigersaantallen zal er op korte termijn worden ingezet op een verhoging van de capaciteit van twee waterbussen door het herbekijken van de certificatie van deze schepen. De twee waterbussen worden op dusdanige wijze ingezet in de dienstregeling dat zij bij begin/einde van de shiften de drukste trajecten bevaren. Midden oktober is die oplossing operationeel. En zo zullen de meest acute problemen van de baan zijn."
Aangepaste dienstregeling
Ook zal minister Peeters kijken of de dienstregeling kan aangepast worden. "Aanvullend wordt in samenspraak met Aqualiner/Blue Amigo nagegaan of er opportuniteiten zijn om de dienstregeling aan te passen, zodat de waterbussen efficiënter worden ingezet op de aangegeven ‘spitsvaarten’. In het verleden werd al eens een (kleine) aanpassing gemaakt in de dienstverlening om zo te kunnen inspelen op een meer dringende vervoersvraag aan de Kallosluis. Op die manier kan er mogelijks nog meer capaciteit gecreëerd worden om woon-werkverkeer over het water mogelijk te maken."
Schepen in aanbouw
Peeters laat ook nog weten dat "er op het ogenblik van overdracht van het contract van het havenbedrijf Antwerpen naar het agentschap MDK, twee schepen in aanbouw waren die plaats hebben voor een veertigtal fietsen en tweehonderd passagiers, wat in een stijging van de capaciteit resulteert. De huidige schepen vormen onderdeel van de nieuwe aanbesteding die eerstdaags wordt uitgeschreven."