“Het is vanzelfsprekend dat iedereen betaalt voor zijn rit”, benadrukt minister De Ridder. “We zetten daarom sterk in op aanwezigheid, controles én bewustmaking. Alleen zo zorgen we voor een rechtvaardig systeem waarin elke reiziger bijdraagt. Er zijn geen excuses meer – wie niet betaalt, riskeert een stevige boete.”

Meer controles, meer bewustmaking

Dit jaar (tot eind september) werden al meer dan 2,1 miljoen reizigers gecontroleerd. De Lijn houdt daarmee het hoge controletempo van de voorbije jaren aan.

“Deze cijfers tonen aan dat onze lijncontrole een bijzonder actieve werking heeft”, zegt directeur-generaal van De Lijn Ann Schoubs. “Sinds het najaar van 2024 zetten we nog bewuster in op aanwezigheid, zichtbaarheid en gerichte acties in het veld. Tegelijk biedt De Lijn vandaag meer dan ooit gebruiksvriendelijke digitale betaalmogelijkheden aan.”

Gerichte controles werken ontradend

In 2024 lag het aantal betrapte zwartrijders tijdens het jaar hoger, maar daalde het percentage naar het einde van het jaar tot 3,5%. In 2025 zien we opnieuw een lichte stijging, met een piek in april (4,3%) en augustus (4,6%).

Die stijging is volgens De Lijn het gevolg van meer gerichte controles op risicolijnen, -plaatsen en -momenten. Die aanpak maakt de controles efficiënter en heeft op termijn een ontradend effect. Het uiteindelijke doel blijft duidelijk: minder zwartrijders en meer rechtvaardigheid. 

Zwartrijden is geen spelletje

Wie zonder geldig vervoerbewijs reist, krijgt een boete van minimaal 107 euro. Bij herhaling kan dat bedrag oplopen tot 400 euro.

“Onze controleurs zijn elke dag onderweg in alle Vlaamse regio’s”, zegt Annick De Ridder. “Niet om te straffen, maar om bewust te maken. Want eerlijke reizigers mogen niet opdraaien voor wie niet betaalt”, besluit de minister.