
“Met dit projectbesluit zetten we een onmisbare stap in de uitvoering van ECA. De extra containercapaciteit is essentieel om de concurrentiekracht van de haven van Antwerpen te behouden. Maar zonder een goede ontsluiting riskeren we meer verkeersdruk in de omliggende dorpen. De Westelijke Ontsluiting zorgt ervoor dat het havenverkeer op een vlotte, veilige en duurzame manier zijn weg vindt – via de weg, het spoor én de fiets. Zo koppelen we economische slagkracht aan leefkwaliteit en toekomstgerichte mobiliteit”, aldus minister De Ridder.
Van voorbereiding naar uitvoering
Na het openbaar onderzoek in 2024 en de verwerking van alle adviezen en opmerkingen, wordt het projectbesluit nu voorgelegd aan de Raad van State. In het najaar volgt de definitieve vaststelling, waarna de aanbesteding en effectieve uitvoering kunnen starten. De WOW omvat de aanleg van een volledig nieuwe ontsluitingsweg ten westen van de Waaslandhaven, inclusief spoor- en fietsverbindingen. Het traject loopt van de Schoorhavenweg tot het Deurganckdok West. Deze infrastructuur weert het zware havenverkeer uit de omliggende woonkernen en verbindt de haven rechtstreeks met de belangrijkste verkeersaders.
Multimodale toegang en landschapsbuffer
Naast de rijweg worden ook nieuwe spoorlijnen en hoogwaardige fietsverbindingen aangelegd. Daarmee wordt ingezet op duurzame mobiliteitsoplossingen voor zowel goederenvervoer als woon-werkverkeer. Belangrijk element is de aanleg van een 5 kilometer lange landschapsbuffer, die op termijn zal uitgroeien tot een groen lint van 11 kilometer in combinatie met het tweede getijdendok (onderdeel van het deelproject Containercluster Linkerscheldeoever – CCL). De buffer vermindert hinder voor omwonenden, beschermt het polderlandschap en biedt ruimte voor recreatie en ecologie.
Strategisch project voor Vlaanderen
Het ECA-project is essentieel om de capaciteit van de haven te versterken en om jobs en investeringen in Vlaanderen te verankeren. De Westelijke Ontsluiting is daarbij een cruciale voorwaarde: zonder die ontsluiting kunnen de nieuwe terminals niet op een duurzame manier functioneren. WOW sluit aan op beleidsdoelstellingen uit het Vlaams regeerakkoord en de beleidsnota Mobiliteit en Openbare Werken 2024-2029: het versterken van logistieke netwerken, investeren in robuuste infrastructuur en het verbeteren van de leefbaarheid in havenomgevingen.