Volg mij

  • Tiktok
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Tiktok
  • Linkedin
Home
Annick De Ridder

Main navigation

  • Home
  • Over Annick
  • Beleid
  • Nieuws
  • Agenda
  • Contact
Lees voor
Zoeken Menu

Main navigation

  • Home
  • Over Annick
  • Beleid
  • Nieuws
  • Agenda
  • Contact

Volg mij

  • Tiktok
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Tiktok
  • Linkedin
Lees voor
Close search modal

Search in Annick De Ridder

Annick De Ridder

Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport

Kruimelpad
  • Home
  • Nieuws
  • Tonnageverhoging moet concurrentienadeel zero-emissietrucks wegwerken - Artikel Flows
Lees voor

Tonnageverhoging moet concurrentienadeel zero-emissietrucks wegwerken - Artikel Flows

Gepubliceerd op donderdag 21 december 2023

Vlaanderen werkt aan een oplossing voor het verlies aan laadcapaciteit voor zero-emissietrucks door het gewicht van de batterij. Dat vernam havenschepen Annick De Ridder van mobiliteitsminister Lydia Peeters. Er wordt gewerkt aan een herziening van de maximaal toegelaten massa.

“Er bestaat een anomalie in de wetgeving die zero-emissievrachtwagens benadeelt ten opzichte van hun tegenhangers aangedreven op diesel. De batterij van een zero-emissievrachtwagen kan oplopen tot 2 ton. Een gewicht dat zij minder kunnen vervoeren dan hun tegenhangers. Dat komt door de regelgeving rond de maximale toegelaten massa. Verschillende logistieke bedrijven – een belangrijk onderdeel van onze haven – wezen ons daarop”, schetst volksvertegenwoordiger en Antwerps havenschepen Annick De Ridder (N-VA) de problematiek.

Verhoging van 2 ton
Via een parlementaire vraag aan Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) vernam De Ridder dat er wordt gewerkt aan een oplossing. “Bij een eerste aanpassing aan de wetgeving voor voertuigcombinaties met een MTM (maximaal toegelaten massa, red.) werd al een onderscheid gemaakt tussen klassiek aangedreven voertuigcombinaties en hun emissievrije tegenhangers”, aldus Peeters. “Er wordt gewerkt aan een volledige herziening van het KB technische eisen artikel 32bis op het vlak van massa’s van voertuigen. In die algemene herziening worden voor alle emissievrije voertuigen en voertuigcombinaties waar mogelijk, een verhoging van maximaal 2 ton gepland, waardoor de meeste 5-assige emissievrije combinaties een MTM krijgen tot 46 ton (in plaats van 44 ton, red.).”

Peeters geeft ook een zicht op de timing. “De administratie werkt aan een voorstel voor een aanpassing van de wetgeving. In die herziening verhogen we de MTM van 5-assige emissievrije voertuigcombinaties met 2 ton. Dat voorstel wordt besproken op een stakeholdersoverleg met de belanghebbende sectoren. In 2024 wordt het voorstel voorgelegd aan de Vlaamse regering met het oog op een eerste principiële goedkeuring.”

"We zijn blij dat de Vlaamse regering werkt aan een oplossing. Zo werken we een mogelijk concurrentieel nadeel met de ons omringende landen weg"

De Ridder toont zich tevreden met het antwoord. “We zijn blij dat de Vlaamse regering werkt aan een oplossing. Zo werken we een mogelijk concurrentieel nadeel met de ons omringende landen weg. Onze bedrijven investeren in innovatie en duurzaamheid en dragen zo bij aan onze Vlaamse welvaart. Dat verdient dan ook de nodige ruggensteun.”

Al is de maximaal toegelaten massa niet het enige struikelblok in het vraagstuk bij de mogelijke investering in zero-emissievervoer. Zo raakte eerder deze week nog bekend dat vanaf 2024 de Vlaamse subsidies voor een investering in zero-emissievrachtwagens worden teruggeschroefd.


Read more: https://www.flows.be/transport/2023/12/tonnageverhoging-moet-concurrent…

Lees hieronder verder
Annick De Ridder in truck
Onderwerpen
Mobiliteit en openbare werken

Deel met anderen

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
  • Whatsapp
  • E-mail
  • Copy url
Terug naar boven

Meest recente berichten

Terug naar nieuwsoverzicht
© Emy Elleboog

Aantal verkeersslachtoffers daalt verder: “Maar elk slachtoffer blijft er één te veel”

1 juli 2025
Lees meer
© ID / Andreas Van Esbroeck

Weekendlectuur

15 juni 2025
Lees meer
bus

De Lijn bestelt 290 elektrische bussen

12 juni 2025
Lees meer

Volg mij

  • Tiktok
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Tiktok
  • Linkedin

Annick De Ridder

  • Over Annick De Ridder
  • Beleid
  • Nieuws
  • Contact

Onderwerpen

  • Haven
  • Mobiliteit en openbare werken
  • Opinie
  • Ruimtelijke Ordening en Stadsontwikkeling

Stel je vraag

annick.deridder@n-va.be

Lid worden van de N-VA

Footer menu

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Sitemap

© 2025 

N-VA, Koningsstraat 47 bus 6, 1000 Brussel | info@n-va.be | +32 2 219 49 30