Volg mij

  • Tiktok
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Linkedin
Home
Annick De Ridder

Main navigation

  • Home
  • Over Annick
  • Beleid
  • Nieuws
  • Contact
Lees voor
Zoeken Menu

Main navigation

  • Home
  • Over Annick
  • Beleid
  • Nieuws
  • Contact

Volg mij

  • Tiktok
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Linkedin
Lees voor
Close search modal

Search in Annick De Ridder

Annick De Ridder

Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport

Kruimelpad
  • Home
  • Nieuws
  • Nieuwe trajectcontroles op gewestwegen uitsluitend aan gevaarlijke punten waar te snel worden gereden
Lees voor

Nieuwe trajectcontroles op gewestwegen uitsluitend aan gevaarlijke punten waar te snel worden gereden

Gepubliceerd op dinsdag 1 juli 2025

Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder wil dat toekomstige trajectcontroles op gewestwegen alleen nog worden geplaatst op trajecten waar er veel letselongevallen gebeuren – de zogenaamde zwarte punten - én men vaststelt dat er vaak aan te hoge snelheid wordt gereden. “Een trajectcontrole dient vooral en voornamelijk om de verkeersveiligheid te verhogen. Dat moet het enige criterium zijn voor het plaatsen ervan. Door controles enkel op die locaties te installeren waar snelheid echt onveiligheid veroorzaakt, wordt het beleid rechtvaardig ervaren en blijft het draagvlak voor zulke maatregelen behouden”, aldus minister De Ridder. 

Trajectcontroles langs gewestwegen werden tot nu toe geplaatst en gepland op basis van uiteenlopende criteria. Minister Annick De Ridder: “Die criteria werden door elkaar gebruikt om tot een lijst te komen van 82 geplande trajectcontroles (heen- en weertraject). Ik heb mijn administratie de opdracht gegeven om in die lijst enkel de trajectcontroles in te plannen op gevaarlijke punten -  dus locaties waar veel letselongevallen gebeuren -  waar er ook een probleem van overdreven snelheid bestaat, de zogenaamde V85-norm. 

Op basis van die criteria zouden er nog 10 mogelijke trajectcontroles op de planning blijven.  

Minister De Ridder benadrukt dat trajectcontroles slechts effectief zijn als ze doelgericht worden ingezet en er een breed draagvlak voor bestaat. “We streven naar nul verkeersslachtoffers, daarvoor moeten we evolueren naar nul verkeersovertreders en dus nul inkomsten uit verkeersboetes. Handhaving is daarbij een middel, geen doel op zich. Het is dan ook essentieel dat trajectcontroles op de meest kwetsbare plekken worden geplaatst, zodat burgers duidelijk zien dat het zuiver om verkeersveiligheid gaat. Door controles enkel op die locaties te installeren waar snelheid echt onveiligheid veroorzaakt, wordt het beleid rechtvaardig ervaren en blijft het draagvlak voor zulke maatregelen behouden.”

Waarschuwingsbordjes trajectcontroles worden teruggeplaatst

In de commissie Mobiliteit en Openbare Werken van 17 juni maakte minister De Ridder ook bekend dat ze het Agentschap Wegen en Verkeer de opdracht heeft gegeven de aankondigingsbordjes voor trajectcontroles aan gewestwegen terug te plaatsen. Die bordjes werden door de vorige bevoegde minister weggehaald, maar De Ridder verwijst ook hier naar de nood aan voldoende draagvlak: “Ik pleit voor duidelijke communicatie rond handhavingsmaatregelen om het draagvlak niet te ondermijnen. We moeten ervoor zorgen dat burgers handhaving als eerlijk, transparant en efficiënt ervaren – enkel zo kan die ook echt haar doel bereiken.”

Lees hieronder verder
Annick De Ridder Vlaams parlement

Deel met anderen

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
  • Whatsapp
  • E-mail
  • Copy url
Terug naar boven

Meest recente berichten

Terug naar nieuwsoverzicht
© Getty Images

De Ridder wil doorstart voor atletiekfederaties: “Vertrouwen moet worden hersteld”

15 oktober 2025

Na de heisa rond Nafissatou Thiam tijdens het WK atletiek in Tokio komt er grondig overleg tussen de Vlaamse en Franstalige atletiekfederaties. Dat gesprek zal gebeuren onder begeleiding van het BOIC (Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité).

Lees meer
© ID / Andreas Van Esbroeck

De Ridder kondigt evaluatie en verbetertraject aan voor Atletiek Vlaanderen

2 oktober 2025
Lees meer
BP

Minister Annick De Ridder rijdt als eerste Bypass in

30 september 2025
Lees meer

Volg mij

  • Tiktok
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Linkedin

Annick De Ridder

  • Over Annick De Ridder
  • Beleid
  • Nieuws
  • Contact

Onderwerpen

  • Haven
  • Mobiliteit en openbare werken
  • Opinie
  • Ruimtelijke Ordening en Stadsontwikkeling

Stel je vraag

annick.deridder@n-va.be

Lid worden van de N-VA

Footer menu

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Sitemap

© 2025 

N-VA, Koningsstraat 47 bus 6, 1000 Brussel | info@n-va.be | +32 2 219 49 30